Pola & Orientasi Reka Bentuk Kurikulum

 

3.3 Pola & Orientasi Reka Bentuk Kurikulum

3.1 Pola Reka Bentuk Kurikulum

Rajah 3.1: Pola reka bentuk kurikulum

Pola Reka Bentuk

Penjelasan & Contoh

Kurikulum sebagai objektif

Contoh Kurikulum dijadikan sebagai satu objektif kerana kurikulum merupakan panduan yang digunakan untuk melaksanakan pengajaran dan pembelajaran (Tyler, 1949 )

Contoh Objektif pendidikan dalam kurikulum kebangsaan.

Kurikulum sebagai Perancangan

 

 

·       Dalam pendidikan, kurikulum sangatlah penting dalam merancang pengajaran seharian.

·       Merancang dan menyediakan kurikulum.

·       Perancangan berpandukan kepada lopik , subtopik yang disenaraikan dalam rancagan maklumat kursus.

Contoh Merancang dan menyediakan jadual Menyediakan Sukatan Pelajaran Harian sebelum kelas dimulakan.

Kurikulum sebagai proses

 

·       Kurikulum sebagai proses dalam pendidikan kerana kurikulum merupakan panduan yang digunakan untuk melaksanakan pengajaran dan pembelajaran.

 

·       Bukan bersifat fizikal tetapi merupakan interaksi di antara guru, pelajar dan ilmu pengetahuan.

 

·        Untuk menilai keberkesanan kurikulum.

 

Contoh Pengajaran di dalam bilik darjah. Mengadakan refleksi pengajaran dan pembelajaran.

Kurikulum sebagai hasil

 

 

 

·       Merupakan hasil yang telah dicapai oleh pelajar.

·        Hasil menentukan kurikulum perlu dinilai bagi menentukan pencapaian objektif.

Contoh; Terdiri daripada pelbagai domain, seperti pengetahuan , keterampilan dan sikap. Hasil perlaksanaan kurikulum kebangsaan.

 

BAB 3.3.2 Orientasi Reka Bentuk Kurikulum

                                                                                                          

Rajah 3.2

Orientasi

Penjelasan & Contoh

Kurikulum Berorientasi Akademik / Pengetahuan

 

 

 

·       Lebih menekankan pengetahuan kemahiran nilai warisan budaya dan kepercayaan.

·       Kurikulum berpusatkan isi kandungan matapelajaran yang pelbagai.

·       Melibatkan proses mengingat dan memahami.

·       Berorientasikan kepada subjek

·       fokus kepada kognitif

Kurikulum Berorientasi Pelajar

·       Fokus kepada individu – potensi.

·       Pembinaan Pengajaran mengikut minat pelajar.

·        Lebih tertumpu kepada minat dan keperluan murid. Humanistik-Pembinaan insan.

·       Bersifat terbuka kepada 1 pelajar untuk turut sama dalam mereka bentuk kurikulum yang hendak mereka pelajar.

·       Aktiviti membina pengalaman dan kemahiran.

·       Menggunakan multimedia dalam pembelajaran bagi menarik perhatian.

Kurikulum Berorientasi Masyarakat / Masalah

·       Mengintengrasikan antara subjek dengan masalah kehidupan sosial dan alam sekitar.

·       Berdasarkan kepada kesejahteraan masyarakat.

·       Berasaskan pemikiran bahawa manusia sebagai makhluk  sosial yang perlu hidup bersama dan ada konflik.

·       Menggunakan kaedah mengajar PBL ( problem based learning ) atau menyelesaikan masalah

·       Linkungan masalah dala kehidupan dan masyarakat.

·        Murid diajar untuk mengenal, memahami dan menangani masalah.

·       Mengadakan aktiviti pembelajaran yang melibatkan masyarakat.

 

Kurikulum Eklektik

 

 

 

·       Gabungan antara antara kurikulum berorientasi akademik, murid, dan masyarakat dan masalah.

·       Pusatan akademik: berilmu dan berketrampilan.

·       Pusatan pelajar: kembangkan potensi individu sebagai satu usaha berteusan.

·       Pusatan masalah: menangani masalah kehidupan.

·       Guru bebas memilih kurikulum yang sesuai dengan kehendak murid mengikut acuan yang ditetapkan.

·       Membentuk individu yang aktif.

Prinsip penyusunan reka bentuk kurikulum

 

 

Dimensi menegak (Vertikal)

Prinsip

Keterangan&contoh

 

Urutan

·       Pinciple of sequence bermaksud jumlah timbun-timbunan ilmu kemahiran dan nilai yang dibina menerusi pembelajaran yang dilaksanakan merentas waktu.

·       Prinsip ini menyarankan pembelajaran hendaklah berterusan dan berturutan dengan berdasarkan pengalaman lalu supaya setiap pelajar berpeluang mempelajari sesuatu dengan lebih dekat meluas dan mendalam.

 

Contoh:

1) Yang dahulu di dahulukan dan yang kemudian diakhirkan.

2) Disusun dari senang kepada susah.

 

 

 

 

Kesinambungan

·       Principle of continuity bermaksud pemeringkatan ilmu, kemahiran dan nilai Yang perlu dikuasai oleh murid-murid sejajar dengan pertumbuhan fizilal dan perkembangan mental seiring dengan peningkatan usia mereka.

·       Suatu kurikulum yang sempurna mempunyai kesinambungan yang lancar dengan dimulai peringkat paling asas dan seterusnya membolehkan pelajar mengaplikasikan untuk meneroka pada tahap yang lebih tinggi.

·        Objektif atau kandungan yang penting hendaklah sentiasa diulang dan didedahkan secara berterusan dengan berbagai - bagan kaedah dan cara bagi menentukan ia dipelajari dengan menyeluruh.

 

Contoh:

1) Menyusun mengikut tahap.

2) Ada hubungkait dengan semua unit.

 


 

                                                                                                             


 


Comments