3.3 Pola & Orientasi Reka Bentuk
Kurikulum
3.1 Pola Reka Bentuk Kurikulum
Rajah 3.1: Pola reka bentuk
kurikulum
Pola
Reka Bentuk |
Penjelasan
& Contoh |
Kurikulum
sebagai objektif |
Contoh
Kurikulum dijadikan sebagai satu objektif kerana kurikulum merupakan panduan
yang digunakan untuk melaksanakan pengajaran dan pembelajaran (Tyler, 1949 ) Contoh
Objektif pendidikan dalam kurikulum kebangsaan. |
Kurikulum
sebagai Perancangan |
· Dalam
pendidikan, kurikulum sangatlah penting dalam merancang pengajaran seharian. · Merancang
dan menyediakan kurikulum. · Perancangan
berpandukan kepada lopik , subtopik yang disenaraikan dalam rancagan maklumat
kursus. Contoh Merancang dan menyediakan jadual Menyediakan Sukatan
Pelajaran Harian sebelum kelas dimulakan. |
Kurikulum
sebagai proses |
· Kurikulum
sebagai proses dalam pendidikan kerana kurikulum merupakan panduan yang
digunakan untuk melaksanakan pengajaran dan pembelajaran. · Bukan
bersifat fizikal tetapi merupakan interaksi di antara guru, pelajar dan ilmu
pengetahuan. · Untuk menilai keberkesanan kurikulum. Contoh Pengajaran di dalam bilik darjah. Mengadakan refleksi
pengajaran dan pembelajaran. |
Kurikulum
sebagai hasil |
· Merupakan
hasil yang telah dicapai oleh pelajar. · Hasil menentukan kurikulum perlu dinilai
bagi menentukan pencapaian objektif. Contoh; Terdiri daripada pelbagai domain, seperti pengetahuan ,
keterampilan dan sikap. Hasil perlaksanaan kurikulum kebangsaan. |
BAB 3.3.2 Orientasi Reka Bentuk Kurikulum
Rajah 3.2
Orientasi |
Penjelasan
& Contoh |
Kurikulum
Berorientasi Akademik / Pengetahuan |
· Lebih
menekankan pengetahuan kemahiran nilai warisan budaya dan kepercayaan. · Kurikulum
berpusatkan isi kandungan matapelajaran yang pelbagai. · Melibatkan
proses mengingat dan memahami. · Berorientasikan
kepada subjek · fokus
kepada kognitif |
Kurikulum
Berorientasi Pelajar |
· Fokus
kepada individu – potensi. · Pembinaan
Pengajaran mengikut minat pelajar. · Lebih tertumpu kepada minat dan keperluan
murid. Humanistik-Pembinaan insan. · Bersifat
terbuka kepada 1 pelajar untuk turut sama dalam mereka bentuk kurikulum yang
hendak mereka pelajar. · Aktiviti
membina pengalaman dan kemahiran. · Menggunakan
multimedia dalam pembelajaran bagi menarik perhatian. |
Kurikulum
Berorientasi Masyarakat / Masalah |
· Mengintengrasikan
antara subjek dengan masalah kehidupan sosial dan alam sekitar. · Berdasarkan
kepada kesejahteraan masyarakat. · Berasaskan
pemikiran bahawa manusia sebagai makhluk
sosial yang perlu hidup bersama dan ada konflik. · Menggunakan
kaedah mengajar PBL ( problem based learning ) atau menyelesaikan masalah · Linkungan
masalah dala kehidupan dan masyarakat. · Murid diajar untuk mengenal, memahami dan
menangani masalah. · Mengadakan
aktiviti pembelajaran yang melibatkan masyarakat. |
Kurikulum
Eklektik |
· Gabungan
antara antara kurikulum berorientasi akademik, murid, dan masyarakat dan masalah. · Pusatan
akademik: berilmu dan berketrampilan. · Pusatan
pelajar: kembangkan potensi individu sebagai satu usaha berteusan. · Pusatan
masalah: menangani masalah kehidupan. · Guru
bebas memilih kurikulum yang sesuai dengan kehendak murid mengikut acuan yang
ditetapkan. · Membentuk
individu yang aktif. |
Prinsip penyusunan reka bentuk kurikulum
Dimensi menegak (Vertikal)
Prinsip |
Keterangan&contoh |
Urutan |
· Pinciple
of sequence bermaksud jumlah timbun-timbunan ilmu kemahiran dan nilai yang
dibina menerusi pembelajaran yang dilaksanakan merentas waktu. · Prinsip
ini menyarankan pembelajaran hendaklah berterusan dan berturutan dengan berdasarkan
pengalaman lalu supaya setiap pelajar berpeluang mempelajari sesuatu dengan lebih
dekat meluas dan mendalam. Contoh: 1) Yang dahulu di dahulukan dan yang kemudian diakhirkan. 2) Disusun dari senang kepada susah. |
Kesinambungan |
· Principle
of continuity bermaksud pemeringkatan ilmu, kemahiran dan nilai Yang perlu
dikuasai oleh murid-murid sejajar dengan pertumbuhan fizilal dan perkembangan
mental seiring dengan peningkatan usia mereka. · Suatu
kurikulum yang sempurna mempunyai kesinambungan yang lancar dengan dimulai
peringkat paling asas dan seterusnya membolehkan pelajar mengaplikasikan untuk
meneroka pada tahap yang lebih tinggi. · Objektif atau kandungan yang penting hendaklah
sentiasa diulang dan didedahkan secara berterusan dengan berbagai - bagan
kaedah dan cara bagi menentukan ia dipelajari dengan menyeluruh. Contoh: 1) Menyusun mengikut tahap. 2) Ada hubungkait dengan semua unit. |
Comments
Post a Comment